Animatie|Documentaire|Motion graphics|Uncategorized|Virtual Reality

Building a VR empathy machine

Format voor VR lab.

 

Kunnen we concepten ontwikkelen voor Virtual Reality waarin we de bezoeker onderdompelen in de achtergrond verhalen van de doelgroep (zoals cliënten van gezondheidszorg en jeugdzorg) om zo bewustzijn te creëren voor hun motieven zodat we tot sterker beleid en preventie kunnen komen?

Interdisciplinaire teams
Verschillende expertises bundelen hun krachten; Hoe kunnen we de ervaring van clienten overbrengen op VR-bezoekers, zodat we hiervan kunnen leren om tot sterker beleid en preventie te komen? Beleid en gezondheidswerkers vormen interdisciplinaire teams met creatieven en interviewen ervaringsdeskundigen over hun achtergrond en de belangrijkste momenten in hun leven. De teams werken aan VR-concepten en prototypen volgens de driestapsmethode van Xiomara Vado Soto. Alle noodzakelijke expertise om naar een VR-installatie te komen is aanwezig, waardoor snel stappen kunnen worden genomen bij het maken van de prototypen. Aan het einde van de dag presenteren de teams hun concepten en (crappy) rapid prototypen in VR.

Proces en resultaat 
Naast de VR-concepten geeft het lab ook een nieuw perspectief op de professionele activiteiten van de deelnemers; In onze aanpak richten we ons op de emoties en verlangens in plaats van feiten en behoeften. Het formaat geeft ook inzichten in de mogelijkheden en de kracht van het werken in VR. Om in een interdisciplinair team te kunnen werken, is het belangrijk om de comfortzone te verlaten. Alle partijen zijn betrokken bij het vaak fysieke en bruisende creatieve proces waarin vocabulair en werkmethode niet automatisch gedeeld worden. Dit vereist uitleg en reflectie op het werkproces dat de deelnemer vraagt zijn eigen werkwijze te analyseren.

Drie staps methode door Xiomara Vado Soto

1 – Empathize – Welke informatie heb je nodig om de bezoeker van de VR-installatie voor te bereiden om van perspectief te kunnen veranderen?

2 – Prototype – Hoe kunnen we deze informatie opnemen in een virtuele wereld?

3 – Evaluatie – Hoe kun je een dialoog opbouwen waarbij de bezoeker reflecteert op de verandering in  perspectief?

We organiseren labs rond verschillende onderwerpen. Elk lab is aangepast aan de specifieke vraag van de organisatie en gelegenheid.

Jenny en Xiomara hebben beiden de missie om een positieve impact te hebben op sociale onderwerpen door middel van persoonlijke verhalen en technologie.

Tijdens Bordersessions techcultuurfestival 2018 in Den Haag organiseerden APVIS-collega Jenny van den Broeke in samenwerking met design thinker Xiomara Vado Soto (Garage2020) en Tim van Deursen (Hacktheplanet) de eerste interdisciplinaire lab-sessie. Jongeren van YOUNG IN PRISON hebben hun verhalen gedeeld en zijn er binnen een dag VR-prototypes gemaakt om het onderwerp te begrijpen vanuit het perspectief en de ervaring van de jongere.

Photo: Hannah Arends

“Wij zijn gewend om in ons werk bij alles dat we ontwikkelen uit te gaan van de behoeften van de eindgebruiker en de praktische toepassing. In het VR lab konden we dit loslaten, door te experimenteren met het vertalen van een ingrijpend persoonlijk verhaal in beeld. In plaats van te focussen op feiten had je nu veel meer aandacht voor sfeer, emotie, context en de weg die iemand aflegt.  Voor ons een hele nieuwe manier van nadenken over het verhaal van een jongere.”

Jantine van Vught – Adviseur onderwijs Top1000

“Ik was al bekend met prototyping en design thinking, maar deze werkwijze hebben mij geleerd om snel iets visueel te maken. Zo heb je echt iets liggen om over te praten en kun je direct al mogelijkheden en onmogelijkheden spotten.

Wat ik het meeste meeneem is toch wel de aanwezigheid en het interview met de ervaringsdeskundige, dit vond ik ontzettend waardevol.”

Nikki Hes – Interactie ontwerper